یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 72511

سلامت نیوز : بهرام عین‌الهی صبح امروز در هشتمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آموزش به عنوان برنامه استراتژیک ملت‌ها مطرح است به طوری که کشورهای پیشرفته برای آموزش و نخبگان جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: شهرهای دانشگاهی امروزه در دنیا کم نیست، آنها با تخصیص بودجه به این شهرها آموزش را به عنوان یک ابزار قدرت می‌بینند چرا که امروزه فقط قدرت سلاح نیست بلکه آموزش به قدرتی بزرگ تبدیل شده است.

عین‌الهی گفت: اگر می‌خواهیم کشورمان توسعه یابد نباید فقط به مسائل سخت‌افزاری نگاه بکنیم بلکه باید به آموزش، تحول و نهضت آموزشی نگاه دیگری داشته باشیم.

وی با تأکید بر رقابت و عدالت در آموزش افزود: اساتید و اعضای هیئت علمی، مهمترین رکن آموزش هستند چرا که در رتبه‌بندی‌های جهانی، دانشگاهی مطرح است که اعضای هیئت علمی بیشتری داشته باشد.

عین‌الهی وجود استاد متعهد را عاملی برای ارائه دانشجویان متعهد به جامعه دانست و ادامه داد: برخی اساتید به مباحث آموزشی توجهی ندارد در حالی که شاخص اصلی استاد، دانشجو است.این در حالی است که دشمن علم و دانش ما را هدف قرار داده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: هرچه مسئولان به دانشگاهها توجه کنند، رشد کشور تضمین می‌شود و اگر رشدی ایجاد شده به دلیل توجه اساتید بوده است که ثروت اصلی ما اساتید هستند.

عین‌الهی با اشاره به فعالیت پژوهشکده رویان و تحقیقات سلول‌های بنیادی آن در جهان، گفت: باید روشهای جدید را به کار گیریم و کاری کنیم مانند پژوهشکده رویان،‌تحقیقات ما در جهان مطرح شود، باید پرسید آیا در فضای بیمارستانی پروژه‌های تحقیقاتی عملیاتی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دپارتمانهای آموزشی باید در تمام بیمارستانها راه‌اندازی شوند، گفت: اساتید زحمات زیادی می‌کشند اما تحقیقاتشان دیده نمی‌شود بنابراین علمی که در بیمارستان وجود دارد باید به صورت آرشیو ثبت و ضبط شود و در فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در حوزه علوم پایه و بالینی بیشتر شعار داده‌ایم که باید این حوزه عملیاتی شود و مراکز تحقیقاتی بر اساس استانداردها به عنوان شاخص اصلی مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم تغییر در آموزش مداوم ادامه داد: اینکه افرادی امتیاز آموزش مداوم را بخرند و نقشی در فهم و آموزش نداشته باشند، فاجعه است.

عین‌الهی گفت: به همین دلیل روشهای مختلفی را به کار خواهیم گرفت تا امتیازات بیشتری را از راه فضای مجازی و اموزش‌های کوتاه مدت به افراد داده شود.

عین‌الهی با اشاره به ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران، گفت: این ادغام با دو هدف رشد علمی و ارائه خدمات بهتر به مردم انجام گرفت.

وی افزود: از نظر رشد علمی آنچه که در رتبه بندی استفاده می‌شود تعداد مقالات تقسیم بر تعداد اعضای هیئت‌علمی است در حالی که با ادغام این دو دانشگاه، میانگین مقالات کاهش یافت.

عین‌الهی گفت: 180 هزار عدد از این مقالات به اسم دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر شده و فقط 5 درصد کارت دانشگاه علوم پزشکی تهران گرفته‌اند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: ارتقای شاخص و بهبود بهداشت و درمان استان تهران نیز ابزار مناسب می‌خواهد چرا که دانشگاه 3 وظیفه بهداشت، درمان و خدمات آموزشی دارد، نمی‌توانیم امروز بگوییم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آموزش را فدای خدمات بهداشت و درمان می‌کند ، مسئله‌ای که در سالهای اخیر اتفاق افتاد.

عین‌الهی گفت: ادغام این دو دانشگاه رشدی در شاخص بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان تهران ایجاد نکرد و از سوی دیگر رقابت را در دانشگاه‌ها از بین برد، با این وجود خوشحال هستیم که در هفته آموزش،‌اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعلقات خود برگشتند و امیدواریم به رشد لازم برسند.

عین‌الهی بر تأمین نیازهای جامعه از سوی دانشگاه‌ها تأ‌کید کرد و گفت: باید دانشگاه‌ها در رابطه با نیاز جامعه تحقیقات داشته باشند، در حال حاضر مشکلات دارویی اساسی است، باید دانشکده داروسازی نقش خود را در خودکفایی هدفگذاری و تولید داروهای مورد نیاز ایفا کند.

عین‌الهی با اشاره به شکل‌گیری 13 واحد بین‌الملل دانشگاهی گفت: در گذشته کشورهایی با سطح آموزشی بی کیفیت، دانشجویان ما را بدون کنکور می‌پذیرفتند و زمانی که آنها به کشور بر می‌گشتند ما مجبور بودیم با شرایط سخت آنها را بپذیریم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، انتقال دانشجو به خارج و تربیت دانشجویان خارجی از اولویت‌های واحدهای بین‌الملل است تا از منطقه به کشور بیایند.

وی با تأکید بر صرفه‌جویی و اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته همه چیز در پایتخت آنها نیست بلکه مأموریت‌ها را بر اساس نقش دانشگاه‌ها متفاوت تعیین می‌کنند.

عین‌اللهی توجه به رشته‌های علوم پایه را ضروری دانست و گفت: رشته‌های علوم پایه مانند پول در جیب است اگر به آن توجه کنیم وضعمان بهتر می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به نقش دستیاری ادامه داد: هرچه به دستیاران توجه کنیم، وضعیت درمان، ارتباط دانشگاهی و فرصت مطالعاتی بیشتر می‌شود چرا که بسیاری از فرصتها در گذشته به درد نمی‌خورند و خروجی ندارند.

عین‌اللهی به برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: در معاون آموزشی برنامه جدیدی در دست است تا مانند الگوهای دوران دفاع مقدس انترن‌ها 6 ماه داوطلبانه به عنوان پزشک خانواده حضور یابد ، حقوق آنها تأمین می‌شود و این حقوق بیش از افراد عادی خواهد بود، از این طریق مشکل تامین نیروی انسانی در این برنامه برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha